Aký vplyv majú jednotlivé časti výfuku na výkon?

Úplne najvšeobecnejšie pravidlo je, že čím je výfukový diel bližšie k motoru, tým väčší vplyv má na výkon motora. Podľa tohto pravidla je jednoducho zrejmé, že koncový diel bude mať na výkon najmenší vplyv, často úplne neciteľný. Stredný a koncový diel už môžu znamenať citeľnú zmenu. Kompletný systém vrátane zvodov (pri turbo motoroch downpipe-u) znamená vždy najväčší prínos pre výkon motora

 

Môžem si dať spraviť najprv iba zvody, alebo iba stredný diel?

Keďže výfukový systém pracuje ako celok, takýto prístup nie je príliš efektívny. Ak si chcete výfukový systém upravovať postupne, na tom nie je nič zlé, ale konštrukčne je lepšie začať od koncového dielu a pokračovať vždy zozadu dopredu.

 

Môžem výmenou výfukového systému stratiť protitlak?

Protitlak vo výfukovom potrubí je dlhodobo mýtus internetových a iných diskusií. Zjednodušme si najprv tému na čo najnižšiu možnú úroveň. Horúce výfukové plyny po opustení výfukového kanálu v hlave valcov musia prejsť pod celým autom cez potrubie a tlmiče. Podľa parametrov daného systému sa dá spočítať, akú kapacitu priechodu má daný výfukový systém. Potrubie s malým priemerom a prepážkovými tlmičmi je menej priechodné ako väčšie potrubie s prechodnými tlmičmi, čiže sa zjednodušene dá povedať, že má sériový výfuk väčší protitlak. Lenže tento protitlak je práve parameter, ktorý spôsobuje, že účinnosť odvodu spalín sériového systému nie je ideálna. A práve znižovaním protitlaku zvyšujete účinnosť výfukového systému a tým aj výkon motora.

 

Dá sa to so znížením protitlaku prehnať?

Áno, dá. Neodborným návrhom výfukového systému sa dajú zhoršiť jeho parametre natoľko, že motor bude fungovať horšie ako so sériovým výfukovým systémom.

  

Ja chcem kompletný výfukový systém, lebo chcem maximalizovať výkon!

To je úplne legitímna požiadavka, ale má svoje úskalia na ktoré je treba popredu upozorniť. Pri každom zásahu do sériovej konštrukcie auta si treba najprv položiť otázky: Na čo auto najviac používam? Čo od úpravy výfuku očakávam? Koľko negatívnych efektov som ochotný pretrpieť? Sériový výfukový systém je navrhnutý s obrovským množstvom kompromisov, na ktoré má výrobca dobré dôvody. Či je to hlučnosť, emisie, vibrácie v nejakom spektre otáčok, rezonácie, alebo už len prosté priestorové možnosti karosérie. Výfukový systém so zameraním iba na zvýšenie výkonu musí väčšinu týchto kompromisov odstrániť. To je fajn na víkendovo používanom aute, alebo na aute na ktorom sa idete zabaviť na kopec alebo okruh. Vie to však byť frustrujúce a niekedy až nepoužiteľné na každodenné jazdenie.

 

Čo sa vlastne na výfuku „ladí“?

Funkčnosť a efektivitu odvodu spalín určujú tri parametre. Priemer vetiev na zvodoch, dĺžka vetiev zvodov a priemer zvyšku výfukového systému. To sú tiež parametre, ktorých zmenou môžeme prispôsobovať konkrétny výrobok, konkrétnemu motoru. V minulosti sa navrhovanie výfukového systému robilo podľa jednoduchej tabuľky a keď úpravca chcel maximálne optimalizovať tieto tri parametre, musel skúšať metódou pokus – omyl. Preto sa zrejme aj udomácnil termín „ladenie“ výfukového systému. V dnešnej dobe však už máme počítačové programy, ktoré vedia podľa vstupných parametrov motora vypočítať, ako by mal vyzerať optimálny výfukový systém na konkrétny motor.

 



Späť